Adhan by the Grave

Question:

Is it permissible to give azaan in the grave? Are there any references to giving Azaan at or in the grave in Abu Dawud, Muslim or Tirmidhi?

Answer:

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
As-salāmu’ alaykum wa-raḥmatullāhi wa-barakātuh.

In regard to your question of Adhan being called at the grave. It is not mentioned in any of the 6 famous books of hadith (Bukhari, Muslim, Tirmidhi, Nasai, Abi Dawud, Ibn Majah) ra. However, the Ulama have shed some light on this. It is mentioned in Radd al Muhtar that:

(قوله: لا يسن لغيرها) أي من الصلوات وإلا فيندب للمولود

“It (calling Adhan) is not sunnah for anything other than it: That is for Salah with the exception of a newborn”1

According to Ibn Abidin calling adhan for anything except Salah and for a newborn is not Sunnah. Allamah ibn Abidin mentions later in his book with more detail that:

تنبيه في الاقتصاد على ما ذكر من الوارد إشارة إلى أنه لا يسن الأذان عند إدخال الميت في قبره كما هو المعتاد الآن وقد صرح ابن حجر في فتاويه بأنه بدعة وقال ومن ظن أنه سنة قياسا على ندبهما للمولود إلحاقا لخاتمة الأمر بابتدائه فلم يصب

“There is an indication that it is not a Sunnah to give the Adhan at the time of entering the dead into their grave, as it is common (for that era). Hence Ibn Hajar stated in his Fatawa that it is a reprehensible innovation (bid’aa).2

We learn three main points from this:

1. The act of giving Adhan at the grave or inside the graveyard is not from the Sunnah of Rasulullah (ﷺ).

i. Salah and a newborn child are the only things considered a Sunnah reason for Adhan, in accordance to the Hanafi opinion.

2. At the time of Ibn Abidin this was very common.

i. It isn’t as prevalent now however some small minorities of Muslims still practice it.

3. Some scholars would consider it a Bid’aa.

i. Many people would consider this act amongst the sunnah, however Ibn Hajar al Haythami who was one of the great Shafii jurists for that reason would consider it a bid’aa.1,2

In conclusion if someone were to do this action with the understanding that it isn’t a sunnah for the grave then it wouldn’t be considered a bid’aa. There are alternatives to it, in fact it is recommended for a person to make istighfar and du’a for the deceased as that is the Sunnah and established through the Hadith.3

1*

And Allah Ta’āla Knows Best
Checked and Approved by,
Mufti Yusuf bin Yaqub

References   [ + ]

1. قوله: لا يسن لغيرها) أي من الصلوات وإلا فيندب للمولود. وفي حاشية البحر الرملي: رأيت في كتب الشافعية أنه قد يسن الأذان لغير الصلاة، كما في أذان المولود، والمهموم، والمصروع، والغضبان، ومن ساء خلقه من إنسان أو بهيمة، وعند مزدحم الجيش، وعند الحريق، قيل وعند إنزال الميت القبر قياسا على أول خروجه للدنيا، لكن رده ابن حجر في شرح العباب (Hashiya ibn Abideen 385/1)

حَدَّثَنَا مُسَدَّدٌ، حَدَّثَنَا يَحْيَى، عَنْ سُفْيَانَ، قَالَ حَدَّثَنِي عَاصِمُ بْنُ عُبَيْدِ اللَّهِ، عَنْ عُبَيْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي رَافِعٍ، عَنْ أَبِيهِ، قَالَ رَأَيْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه وسلم أَذَّنَ فِي أُذُنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيٍّ - حِينَ وَلَدَتْهُ فَاطِمَةُ بِالصَّلاَةِ )bi Dawud 5105Sunan A(

2

تنبيه في الاقتصاد على ما ذكر من الوارد إشارة إلى أنه لا يسن الأذان عند إدخال الميت في قبره كما هو المعتاد الآن وقد صرح ابن حجر في فتاويه بأنه بدعة وقال ومن ظن أنه سنة قياسا على ندبهما للمولود إلحاقا لخاتمة الأمر بابتدائه فلم يصب bn Abidin 285/2)Hashiya i(

3

حَدَّثَنَا إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُوسَى الرَّازِيُّ، حَدَّثَنَا هِشَامٌ، عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بَحِيرٍ، عَنْ هَانِئٍ، مَوْلَى عُثْمَانَ عَنْ عُثْمَانَ بْنِ عَفَّانَ، قَالَ كَانَ النَّبِيُّ صلى الله عليه وسلم إِذَا فَرَغَ مِنْ دَفْنِ الْمَيِّتِ وَقَفَ عَلَيْهِ فَقَالَ " اسْتَغْفِرُوا لأَخِيكُمْ وَسَلُوا لَهُ التَّثْبِيتَ فَإِنَّهُ الآنَ يُسْأَلُ " . قَالَ أَبُو دَاوُدَ بَحِيرُ بْنُ رَيْسَانَ (Sunan Abi Dawud 3221)

وَعَنْ عُثْمَانَ - رضى الله عنه - قَالَ: { كَانَ رَسُولُ اَللَّهِ - صلى الله عليه وسلم -إِذَا فَرَغَ مِنْ دَفْنِ الْمَيِّتِ وَقَفَ عَلَيْهِ وَقَالَ: "اِسْتَغْفِرُوا لِأَخِيكُمْ وَسَلُوا لَهُ التَّثْبِيتَ, فَإِنَّهُ الْآنَ يُسْأَلُ" } رَوَاهُ أَبُو دَاوُدَ, وَصَحَّحَهُ الْحَاكِم

(Bulugh al Marram 581)

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on google
Share on email

About SeekIlm

Our goal at SeekIlm is to provide reliable Islamic knowledge at the convenience of your time!

Who’s Online

There are no users currently online

Popular Courses

Subscribe to Our Newsletter

top
X
X